Ćwiczenia na ból łokcia — wypróbuj je!

Ćwiczenia na ból łokcia sprawdzą się w rehabilitacji wielu problemów i schorzeń stawu łokciowego. Aby dowiedzieć się, kiedy i co jest dla Ciebie odpowiednie, odwiedź specjalistę diagnostycznego.

Ból łokcia – przyczyny i diagnoza


Staw łokciowy jest przegubowy i obrotowy. Składa się z trzech kości (kości ramiennej, promieniowej i łokciowej) oraz mięśni i ścięgien. W stawie łokciowym znajdują się dwa więzadła: poboczne łokciowe i poboczne promieniowe.

Główną przyczyną bólu łokcia są zwykle drobne urazy. Możesz je zdobyć zarówno na upadki, jak i długie proste ruchy za pomocą stawu łokciowego. Ból łokcia może również wystąpić w przypadku urazów związanych ze złamaniami lub skręceniami i zapaleniem stawów.

Ból łokcia może również wynikać z procesów zwyrodnieniowych. Na powstałe schorzenia mogą również wpływać nieprawidłowości i problemy z innymi częściami kośćca, takie jak zaburzenia budowy kręgosłupa (np. w odcinku szyjnym).

Zobacz też: Szyjkowy ból głowy. Skąd się bierze i jak sobie z tym radzić?

Do najczęstszych chorób łokcia należą:

  • łokieć golfisty, czyli zapalenie ścięgna mięśni odpowiedzialnych za zgięcie nadgarstka (mięśnie te przyczepione są do nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej),
  • zapalenie ścięgna bicepsa,
  • zapalenie kaletki łokciowej, zapalenie kaletki łokciowej ze śluzem ułatwiającym ruchy stawów,
  • Łokieć tenisisty związany ze ścięgnami prostowników nadgarstka i ich przyczepem do nadkłykcia bocznego kości ramiennej (zwykle zmiany zwyrodnieniowe), najczęściej związany z bólem zlokalizowanym w bocznej części stawu łokciowego i spowodowanym chwytaniem, zaciskaniem lub obracaniem przedramion .

Wiele osób pracujących w różnych zawodach jest zagrożonych mikrourazami stawu łokciowego. Są to mechanicy, monterzy, informatycy, pracownicy administracyjni, programiści oraz sportowcy – tenisiści i golfiści. Staw łokciowy to złożona struktura, która może ulec uszkodzeniu w różnych miejscach i na różnych poziomach.

Aby dokładnie dowiedzieć się, co się stało w łokciu, konieczna jest odpowiednia diagnostyka i konsultacja ze specjalistą. Dokładna diagnoza jest niezwykle ważna i niezbędna dla właściwego doboru zabiegów leczniczych i ćwiczeń rehabilitacyjnych. Ponadto niektóre nieleczone zmiany mogą przekształcić się w trwałe uszkodzenia.

Podczas badania lekarz może poprosić Cię o wykonanie różnych ruchów w stawie łokciowym, aby dokładnie określić, kiedy odczuwany jest ból. Dodatkowo może zlecić takie badania jak prześwietlenia, rezonans magnetyczny czy USG.

Zobacz też artykuł: Choroba Mordora na Domaniewskiej – zespół cieśni nadgarstka.

Ćwiczenia na ból łokcia


Kluczem do leczenia bólu łokcia jest unikanie bolesnych ruchów i maksymalne rozluźnienie stawu. Zimne okłady, stabilizatory stawów lub kinesiotaping mogą być stosowane do początkowej ulgi w bólu (taśmy kinezjologiczne powinny być noszone przez profesjonalistę).

Skonsultuj się z fizjoterapeutą lub lekarzem w sprawie odpowiednich ćwiczeń łokcia. Specjalista zazwyczaj realizuje zadany zestaw ćwiczeń i dokładnie pokazuje, jak je wykonać. W ten sposób pacjent może bezpiecznie wznowić ćwiczenia w domu.

Zwykle głównym elementem ćwiczeń łokciowych jest wzmacnianie i rozciąganie mięśni wokół stawu. Na przykład ćwiczenie mięśni bicepsa i tricepsa pozwala na lepszą stabilizację stawów, co z kolei zmniejsza ryzyko dalszych kontuzji.

W przypadku chorób takich jak łokieć golfisty zalecane są ćwiczenia, takie jak rozciąganie zginaczy nadgarstka lub rozciąganie prostowników nadgarstka. Aby to zrobić, połóż rękę prosto, plecy do góry, chwyć drugą rękę i delikatnie zegnij nadgarstki w górę iw dół, aby poczuć rozciąganie. Powtórz ćwiczenia od 5 do 10 razy.

W przypadku zdiagnozowania łokcia tenisisty zalecanymi ćwiczeniami są np. masaż palpacyjny. Polega na zlokalizowaniu bolącego obszaru na łokciu dwoma palcami, delikatnym uciskaniu, a następnie przesuwaniu palców po ramieniu. W celu uzyskania efektu przeciwbólowego taki masaż należy wykonywać przez około 5 minut, a w celu pobudzenia regeneracji tkanek – do około 15 minut.

Innym ćwiczeniem, które sprawdza się w tym przypadku, jest położenie dłoni na krawędzi blatu stołu tak, aby dłoń wystawała poza płaszczyznę podparcia dłoni. Weź do ręki mały hantle lub butelkę z płynem i delikatnie zegnij nadgarstki tak, aby przedmiot był skierowany w dół, a następnie w górę, bez podnoszenia przedramion ze stołu.

Aby wykonać kolejne ćwiczenie, które pomoże wzmocnić mięśnie bez nadmiernego obciążania stawu, połóż się na plecach z ugiętymi kolanami. Połóż dłonie na biodrach i zegnij pod kątem 90 stopni w stawie łokciowym, a następnie wyprostuj. Kręgosłup powinien pozostać na równi z podłogą. Możesz także usiąść i położyć rękę na krawędzi stołu na wysokości przedramienia. Następnie zegnij bolącą rękę dobrą ręką. To świetne ćwiczenie wzmacniające mięśnie.

Kolejnym ćwiczeniem przy stole, które można wykonać na łokciu, jest oparcie pleców na rękach na stole (stojąc) i przenoszenie ciężaru na pięty. Utrzymaj tę pozycję przez około 30 sekund.

Możesz także leżeć na boku z słabą ręką skierowaną do ziemi. Zegnij rękę jak najdalej w stawie barkowym, a następnie zegnij ramię w dół, aż poczujesz pociągnięcie, trzymając w tym momencie.

W przypadku zapalenia kaletki łokciowej staw jest zwykle maksymalnie rozluźniony i nie wywierany jest nacisk na kaletkę. Zalecanymi ćwiczeniami w tym przypadku są ćwiczenia aktywne powolne, które zwiększają ruchomość w stawie bez obciążania mięśni. W zależności od charakteru zapalenia, które rozwija się na giełdzie, zwykle podaje się również odpowiednią terapię.

Oprócz ćwiczeń można również wykonywać zabiegi rehabilitacyjne, takie jak masaże, jonoforeza, krioterapia i terapia ultradźwiękowa. W przypadku silnego bólu ekspert może zalecić różne rodzaje leków na ból stawów i mięśni.

Teraz już wiesz, co pomoże Twojemu obolałemu łokciu


Przyczyny bólu łokcia najczęściej wynikają z drobnych urazów. Odpowiednio dobrane i regularnie wykonywane ćwiczenia mogą znacznie pomóc w przypadku problemów. Jednak właściwa diagnoza i terminowa realizacja ćwiczeń są niezbędne, aby przynieść korzyści, a nie zaszkodzić.

Nie zapomnij regularnie ćwiczyć, dzielić je na serie i robić przerwy między nimi. Do niektórych ćwiczeń warto skorzystać z akcesoriów, np. specjalistycznych piłek. Aby zapobiec nawrotom problemów z łokciem, zwracaj uwagę na sytuacje, które mogą skutkować kontuzją i unikaj ich – na przykład przy wymianie krzesła do pracy lub przy zakupie odpowiednich podkładek do pracy biurowej. Efekty terapii utrzymają się dłużej.

Leave a Comment