Jak poprawić swoją żywotną pojemność płuc za pomocą ćwiczeń oddechowych

Istotna pojemność płuc to całkowita ilość powietrza, jaką mogą pomieścić twoje płuca. Wraz z wiekiem pojemność płuc będzie się powoli zmniejszać, dlatego też średnia i normalna pojemność życiowa płuc zmienia się wraz z wiekiem. Ale inne czynniki, takie jak przewlekłe choroby płuc, np. astma, POChP i palenie również mogą wpływać na czynność płuc i znacznie zmniejszać ich żywotną pojemność.

Możesz jednak skutecznie utrzymać i poprawić swoją żywotną pojemność płuc, jeśli skupisz się na oddychaniu i trenujesz płuca i mięśnie oddechowe poprzez ćwiczenia oddechowe, tak jak trenowałbyś inne mięśnie ciała.

Dlaczego powinieneś skupić się na poprawie żywotnej pojemności płuc?

Aby zachować dobre zdrowie, nasz organizm potrzebuje tlenu. Wdychamy tlen i wydychamy dwutlenek węgla, ale to nasze płuca są odpowiedzialne za wymianę tych gazów, tak że dwutlenek węgla jest wydalany, a tlen jest wysyłany do mózgu, serca i mięśni. Aby mieć w pełni funkcjonujący układ oddechowy, wymagana jest dobra żywotna pojemność płuc. Jest niezbędna dla zdrowia płuc i można ją osiągnąć poprzez ćwiczenia. Jest to jeden z powodów, dla których ćwiczenia oddechowe są obecnie integralną częścią wielu dyscyplin sportowych na profesjonalnym poziomie. Dzięki większej żywotności płuc możesz zwiększyć ilość tlenu w organizmie.

Z drugiej strony zmniejszona pojemność życiowa płuc powoduje duszność i trudności w złapaniu oddechu. Może to czasami wystąpić w wyniku chorób płuc lub palenia. Może się również zdarzyć, że masz normalną żywotną pojemność płuc, ale doświadczasz, że twoja siła i wydajność nie są wystarczająco dobre. Prawdopodobnie chciałbyś móc wytrzymać przez dłuższy czas bez utraty oddechu i nie tracić oddechu przed osobami o podobnych zdolnościach fizycznych jak ty.

Wykonując ćwiczenia oddechowe, będziesz w stanie poprawić swoją żywotną pojemność płuc w najlepszy możliwy sposób. Będziesz także w stanie po prostu wytrzymać dłużej, zanim stracisz oddech. Wzmacnia mięśnie i pomaga zmniejszyć duszność i zwiększa wytrzymałość.

Skupienie się na wzmocnieniu oddychania i optymalnej żywotnej pojemności płuc ma wiele zalet:

  • Silniejsze mięśnie oddechowe
  • Optymalizacja oddychania
  • Poprawione funkcje płuc
  • Zwiększona ilość tlenu w mózgu, stąd jaśniejszy i bardziej skupiony umysł
  • Zwiększone dotlenienie Twoich mięśni, a tym samym pozytywny wpływ na kondycję fizyczną i wydolność
  • Poprawiona wytrzymałość i wytrzymałość

Kto powinien wykonywać ćwiczenia oddechowe?

  • Ćwiczenia oddechowe mogą przynieść korzyści każdemu, kto chce zredukować stres oraz być bardziej świadomym i skoncentrowanym na swoim codziennym życiu.
  • Osoby cierpiące na choroby płuc mogą odnieść korzyści z ćwiczeń oddechowych, ale dobrze byłoby zawsze najpierw skonsultować się z lekarzem.
    Sportowcy lub osoby uprawiające sport na wysokim poziomie mogą odnieść duże korzyści z wykonywania ćwiczeń oddechowych. Mięśnie oddechowe płuc należy ćwiczyć tak jak każdy inny mięsień w ciele.

Co to są ćwiczenia oddechowe?

Typowe ćwiczenia oddechowe poprawiające żywotną pojemność płuc obejmują trening interwałowy, oddychanie przez zaciśnięte usta i oddychanie brzuchem.

Trening interwałowy

Trening interwałowy jest dobry, jeśli chcesz poprawić swoją natychmiastową wydajność i wytrzymałość. Trening interwałowy polega na wykonywaniu ciężkich ćwiczeń fizycznych, po których następują okresy odpoczynku, które są powtarzane kilka razy podczas jednej sesji treningowej. Na przykład może obejmować bieganie w najszybszym możliwym tempie przez 1 minutę, a następnie bieganie wolnym tempem przez 2 minuty.

Zarówno system beztlenowy, jak i tlenowy są trenowane podczas treningu interwałowego.

W fazie wysokiej intensywności powstaje kwas mlekowy, co prowadzi do bólu i zmęczenia mięśni. W fazie zdrowienia (powolnej), serce i płuca pracują razem, aby rozłożyć kwas mlekowy i spłacić go tlenem. Trening mięśni wdechowych uzupełnia ten proces przyspieszając proces wydzielania kwasu mlekowego.

Oddychanie z zaciągniętymi wargami

Oddychanie przeciągniętymi wargami jest dobre, jeśli chcesz nauczyć się spowalniać oddech i poprawiać wymianę tlenu i dwutlenku węgla, a także kształtować wzorzec oddychania.

Aby ćwiczyć oddychanie przez zaciśnięte usta, wdychaj powoli przez nozdrza i wydychaj tak wolno, jak to możliwe, przez zaciśnięte usta. Powinno to co najmniej podwoić czas potrzebny na wykonanie inhalacji. Powtórz ćwiczenie tyle razy, ile to możliwe.

Oddychanie brzuchem

Oddychanie brzuszne lub przeponowe to ćwiczenie polegające na wykonywaniu głębokich oddechów. Zwiększa ilość tlenu potrzebnego Twojemu ciału i mięśniom. Aby wiedzieć, czy oddychasz głębokim brzuchem czy klatką piersiową, połóż dłoń na klatce piersiowej i brzuchu. Weź głęboki oddech i zobacz, która z Twoich dłoni unosi się najbardziej. Powinna to być ręka na brzuchu, ale niestety dla wielu z nas jest to klatka piersiowa.

Bez względu na wyniki, Twoje płuca skorzystają na treningu oddychania przeponowego poprzez trening mięśni wdechowych.

Poprawa żywotnej pojemności płuc poprzez trening mięśni oddechowych

Wykonujesz trening mięśni wdechowych, bierzesz głęboki wdech przez nos i wydech jak najdłużej przez usta.

Trening z medycznym urządzeniem do oddychania pomiędzy treningami oraz w stanie odprężenia daje możliwość zwiększenia wydolności płuc. Przez urządzenie wywierany jest opór na przeponę i mięśnie międzyżebrowe. Powoduje to zmęczenie, a tkanka mięśniowa zacznie nadmiernie kompensować to zmęczenie. W rezultacie mięśnie oddechowe, które pomagają zwiększyć pojemność płuc, będą stopniowo stawały się silniejsze.

Dzięki urządzeniu do oddychania firmy Airofit będziesz prowadzony przez ćwiczenia oddechowe i stopniowo będziesz w stanie zwiększać trening i siłę w miarę postępów.

Leave a Comment