Lizyna – właściwości substancji w sporcie

Lizyna to aminokwas niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, zwłaszcza osób aktywnych. Możesz go łatwo uzyskać zarówno z konwencjonalną żywnością, jak i suplementami. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego lizyna jest tak ważna dla sportowców.

Co to jest lizyna?


Lizyna (l-lizyna) to niezbędny do życia organiczny związek chemiczny – aminokwas białkowy. Substancje te można podzielić pod wieloma względami: biorąc pod uwagę budowę łańcucha bocznego (hydrofobowo – alifatyczno-aromatyczne i hydrofobowo – kwasowe i zasadowe) lub biorąc pod uwagę ich funkcje i źródła pochodzenia (aminokwasy endogenne i egzogenne). Lizyna jest podstawowym aminokwasem egzogennym.

Trochę nauki

Niezbędne aminokwasy, takie jak lizyna, to substancje chemiczne, których nasz organizm nie jest w stanie sam syntetyzować. Musisz codziennie zapewniać swojemu organizmowi dietę.

Aminokwasy są niezbędne dla człowieka i w odpowiedniej ilości będą miały pozytywny wpływ na Twoje zdrowie. Niewłaściwa dieta może przyczyniać się do zaburzeń organizmu na wielu płaszczyznach, zwłaszcza przy braku jednego lub więcej aminokwasów egzogennych. Na szczęście większość z nich powszechnie występuje w żywności.

Jednym z najczęstszych jest lizyna. Wpływu na zdrowie nie umniejsza fakt, że naprawdę bardzo trudno jest uzyskać braki

Lizynę można znaleźć w:

  • jajko,
  • mięso drobiowe (kurczak, indyk),
  • czerwone mięso (wołowina, wieprzowina),
  • ryby (łosoś, śledź, tuńczyk),
  • produkty mleczne (jaja, twarożek, żółte sery podpuszczkowe),
  • podroby (wątroba),
  • nasiona roślin strączkowych (soja, czerwona fasola, soczewica, ciecierzyca, groch),
  • nasiona i orzechy (migdały, sezam),
  • pełnoziarniste produkty zbożowe (semolina, pieczywo),
  • trochę warzyw (zielony groszek, pietruszka),
  • czekolada, kakao, żelatyna.

Lizyna występuje w największych ilościach, zwłaszcza w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego osoby na diecie bezmięsnej – wegetariańskiej lub wegańskiej, mogą mieć problemy z jej prawidłowym spożyciem. Dotyczy to zwłaszcza osób aktywnych fizycznie na diecie wegańskiej. Zobacz, jak powinna wyglądać suplementacja dla wegan!

Lizyna i jej suplementacja


Pomimo przewagi lizyny w tradycyjnej, łatwo dostępnej żywności, można ją również pozyskiwać w postaci suplementów diety. Może wydawać się to niepotrzebne, ale niektórym suplementacja może być wręcz wskazana, a czasem wręcz konieczna. Oczywiście do jednej z tych grup zaliczają się wyżej wymienieni sportowcy, a zwłaszcza ci, którzy są aktywni fizycznie na diecie wegańskiej. Dodatkowo suplementacja może być wskazana u osób cierpiących na nawracające infekcje opryszczkowe oraz w okresie okołooperacyjnym. Zobacz, co jeszcze możesz zrobić w przypadku nawracających opryszczki.

Lizyna polecana jest również dzieciom i młodzieży z problemami z powolnym wzrostem. Produkt jest aminokwasem w tzw. „czystej formie”, który otrzymujesz pod nazwą „l-lizyna”. W tej formie jest łatwiej przyswajalny przez organizm w porównaniu z formą kombinowaną. Lizynę można również znaleźć w preparatach wieloskładnikowych. Warto zwrócić uwagę na aminokwasy dla sportowców. Dotyczy to zarówno odżywek białkowych, jak i aminokwasów egzogennych, które znajdziesz pod skrótem – EAA (aminokwasy egzogenne). Lizyna jest dostępna w postaci tabletek, kapsułek lub proszków (takich jak suplement diety ForMeds F-Lysine), które można łatwo kupić w aptekach, sklepach ogólnospożywczych i sklepach internetowych.

Dlaczego sportowcy używają lizyny?


Lizyna jest cennym składnikiem dla osób aktywnych fizycznie z wielu powodów. Pełni szereg ważnych funkcji w ludzkim ciele. Doświadczeni sportowcy wyczynowi, a także początkujący i amatorzy narażeni są na znaczny stres ze względu na intensywność i częstotliwość treningów oraz potrzebę umiejętnego przyspieszenia regeneracji mięśni po treningu.

Dobrze wiedzieć

Osoby aktywne fizycznie mogą potrzebować suplementacji lizyną, aby wesprzeć regenerację niezbędną do uzyskiwania coraz lepszych wyników, ale także w procesach kształtowania sylwetki – np. w budowaniu masy mięśniowej.

Aminokwas wykorzystywany jest również w procesach kostnych, które wzmacniają i rozwijają się.

Lizyna – właściwości lecznicze:

  • regeneracja tkanek po uszkodzeniach mechanicznych, w przypadku sportowców mogą to być uszkodzenia związane z intensywnym treningiem lub kontuzjami,
  • lizyna na stawy – aminokwas polecany w rekonwalescencji związanej z uszkodzeniem stawów,
  • lizyna na opryszczkę – hamuje rozprzestrzenianie się wirusa opryszczki HSV,
  • wzmocnienie układu krążenia (chroni przed wieloma chorobami, np. miażdżycą),
  • wzmocnienie układu odpornościowego – produkcja przeciwciał, zapobieganie infekcjom (łagodzenie objawów przeziębienia i grypy),
  • redukcja stresu,
  • produkcja hormonów i enzymów,
  • produkcja kolagenu – wpływa na elastyczność i sprężystość skóry,
  • ułatwia odchudzanie poprzez udział w metabolizmie tłuszczów (produkcja L-karnityny),
  • poprawa koncentracji umysłowej.

Lizyna – właściwości fizyczne:

  • strukturę białek zawartych w mięśniach, ścięgnach i kościach, co skutkuje przyspieszoną budową mięśni,
  • produkcja kolagenu – wpływa na elastyczność i sprężystość skóry.

Funkcje lizyny dotyczą naprawdę szerokiego obszaru zdrowia człowieka. Niestety jego wady są niespecyficzne. Oznacza to, że mogą również wskazywać na niedobory innych składników odżywczych. Do najczęstszych niedoborów przypisywanych lizynie należą: utrata energii, drażliwość, zaburzenia koncentracji i zawroty głowy. Pogorszona kondycja włosów, zmniejszony apetyt, opryszczka, problemy z kośćmi i osłabienie mięśni mogą również wskazywać na brak wystarczającej ilości aminokwasów w diecie. Ze względu na skutki niedoboru można bezpiecznie założyć, że nie będziesz potrzebować wszystkich leków na zmęczenie i inne objawy! Warto najpierw sprawdzić brak lizyny!

Lizyna – dawkowanie i przeciwwskazania


Ze względu na obecność lizyny w żywności można stwierdzić, że jest ona jak najbardziej bezpieczna dla zdrowia i nie można jej przedawkować.

Uwaga!

Jednak problem suplementacji lizyny może wystąpić u kobiet w ciąży i karmiących, a także wśród dzieci i młodzieży. W ich przypadku dodanie tego aminokwasu egzogennego należy uzgodnić z lekarzem lub dietetykiem lub farmaceutą. Sprawdź, jak i kiedy uzupełniać dietę w ciąży.

Dawka lizyny zależy od masy ciała osobnika. Szacuje się, że dawka dla dorosłych wynosi 30-35 mg na kilogram masy ciała. Co ciekawe, w niektórych przypadkach rozważana jest suplementacja nawet 3000 mg lizyny dziennie (dokładniej w przypadku walki z wirusem opryszczki).

Co robi lizyna? Pamiętać!


Dzięki swoim właściwościom zdrowotnym oraz łatwej dostępności aminokwasów w diecie wpływa pozytywnie na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka. Suplementacja lizyną może być w większości przypadków zbędna, ale nie jest konieczna. Warto to rozważyć zwłaszcza w przypadku nawracających infekcji wirusem opryszczki oraz wzmożonej i częstej aktywności fizycznej. Decydując się na suplement, należy omówić szczegóły z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem.

Leave a Comment